RPP Kurikulum 2013 SMA/SMK/MA

Lanjutan RPP Tembang Gambuh

Bagian Sebelumnya, KLIK SINI


D.       Materi Pembelajaran
Pangertene tembang Gambuh
Gambuh iku tambuh, embuh, kambuh, jumbuh lan tembung kang awanda mbuh. Tegese Lanteh. Anggitane Natapraja. Kacarita mula bukane tembang iki lelagon gandarwa (raseksa) ing jaman Mataram. Digunakake kanggo menehi ngelmu kang kukuh bakuh (tegas/galak).

Pathokan tembang Gambuh
GAMBUH
Guru wilangan
Guru lagu
Guru gatra
7
u
5
10
u
12
i
8
u
8
o

Watak tembang Gambuh
Watake tembang Gambuh iku supeketing kakluwargan/akrab, sumadulur. Ngandharake tantangan kang kereng. Cocok kanggo ngandharake bab-bab asipat paseduluran, pitutur, piwulang, kekarepan.

Makna tembang Gambuh
Miturut maknane, tembang Gambuh iku nggambarake watak pawongan kang ngancik dewasa utawa pribadii kang sansaya dewasa, mula isa njumbuhake kabutuhan lair lan batin, kluwarga lan masarakat, pribadi karo Gusti. Tembang iki menehi pitutur, anggenah-nggenahake utawa tansah menehi pangerten. Pancen lumrahe piyayi sepuh tansah isa njumbuhake panguripane lan seneng aweh pitutur marang anak putu, patrap lan pangucap isa nyawiji, panguripane ayem tentrem lan ora bot sisih. Makna sawijine sawise omah-omah kudu padha ngertine, asah asih asuh marang sawenehe kabutuhan, tanggung jawab lan perkara ing sajroning kluwarga kang saya abot lan maneka warna.

Tuladha tembang Gambuh
3
5
5
5
5
3
j56





sa-
mêng-
ko
ing-
sun
tu-
tur





6
5
3
2
2
3
5
5
3
j56


sêm-
Bah
ca-
Tur
su-
pa-
ya
lu-
mun-
tur


3
2
y
j12
2
2
2
2
3
1
y
t
dhi-
Ngin
ra-
Ga
cip-
ta
ji-
wa
ra-
sa
ka-
ki
1
2
2
2
3
1
2
3




Ing
ko-
no
la-
mun
kê-
tê-
mu




3
5
6
5
3
j23
1
2




tan-
Dha
nu-
gra-
ha-
ning
Ma-
non





E.       Kegiatan Pembelajaran

Pertemuan 1 (2 JP)
Kegiatan
Deskripsi
Alokasi waktu
Pendahuluan
·         Siswa merespon  salam dan pertanyaan dari guru berhubungan dengan kondisi dan pembelajaran sebelumnya
·         Siswa menerima informasi tentang keterkaitan pembelajaran sebelumnya dengan pembelajaran yang akan dilaksanakan.
·         Siswa menerima informasi kompetensi, materi, tujuan, manfaat, dan langkah pembelajaran yang akan dilaksanakan
10 menit
Isi
(kegiatan Inti)
Mengamati
·         membaca contoh teks Serat Wedhatama pupuh Gambuh
Menanya
·         mempertanyakan unsurunsur pembangun Serat
Mengumpulkan informasi
·         menemukan nilai-nilai yang terkandung di dalam Serat Wedhatama pupuh Gambuh
Mengasosiasi
·         menyunting kesalahan syair tembang Gambuh tulisan teman
Mengkomunikasikan
·         menyajikan secara lisan atau tulisan tembang Gambuh yang ditulis.

60 menit


Penutup
·         Bersama siswa menyimpulkan karakteristik tembang Gambuh yang meliputi watak, guru gatra, guru lagu, dan guru wilangan.
·         Bersama siswa menyimpulkan isi teks Serat Wedhatama pupuh Gambuh.
20 menit

Pertemuan Ke 2 (2 JP)
Kegiatan
Deskripsi
Alokasi waktu
Pendahuluan
·         Siswa merespon  salam dan pertanyaan dari guru berhubungan dengan karasteristik tembang Gambuh
·         Siswa menerima informasi tentang keterkaitan pembelajaran sebelumnya (karakteristik tembang Gambuh)  dengan pembelajaran yang akan dilaksanakan (Karakteristik tembang Gambuh)
·         Siswa menerima informasi kompetensi, materi, tujuan, manfaat, dan langkah pembelajaran yang akan dilaksanakan
·         Apersepsi dan motivasi
·         Contoh teks tembang Gambuh baru digunakan sebagai stimulan dengan pertanyaan untuk memasuki kegiatan Inti
10 menit
kegiatan Inti
Mengamati
·         mencermati uraian yang berkaitan dengan guru gatra, guru lagu, dan guru wilangan Serat Wedhatama pupuh Gambuh
Menanya
·         membuat pertanyaan yang berhubungan dengan isi teks Serat Wedhatama pupuh Gambuh
Mengumpulkan informasi
·         menulis tembang Gambuh
Mengasosiasi
·         menganalisis unsur-unsur pembangun
Mengkomunikasikan
·         memberi tanggapan isi Serat Wedhatama pupuh Gambuh
60 menit




Penutup
·         Tanya jawab mengenai unsur karakteristik tembang Gambuh meliputi guru gatra, guru wilangan dan guru lagu.
·         Bersama siswa menyimpulkan karakteristik tembang Gambuh.

20 menit

Pertemuan ke 3 (2 JP)
Kegiatan
Deskripsi
Alokasi waktu
Pendahuluan
Kegiatan awal
·         Siswa merespon salam dan mengondisikan kelas
·         Tanya jawab tentang karakteristik tembang Gambuh.
·         Siswa menerima informasi tentang keterkaitan pembelajaran sebelumnya (karakteristik tembang Gambuh) dengan pembelajaran yang akan dilaksanakan.
·         Siswa menerima informasi kompetensi, materi, tujuan, manfaat, dan langkah pembelajaran yang akan dilaksanakan.
·         Apersepsi dan motivasi

10 menit
Kegiatan Inti
Mengamati
·         membaca contoh teks Serat Wedhatama pupuh Gambuh
Menanya
·         membuat pertanyaan yang berhubungan dengan isi teks Serat Wedhatama pupuh Gambuh
Mengumpulkan informasi
·         menemukan nilai-nilai yang terkandung di dalam Serat Wedhatama pupuh Gambuh
Mengasosiasi
·         mendiskusikan relevansi nilai-nilai yang terdapat pada Serat Wedhatama pupuh Gambuh dengan kondisi masyarakat saat ini
Mengkomunikasikan
·         memberi tanggapan isi Serat Wedhatama pupuh Gambuh
60 menit
Penutup
·         Umpan balik antarsiswa, antara siswa dengan guru tentang kesimpulan struktur tembang Gambuh.
·         Memberi tugas kepada siswa untuk mendengarkan tembang Gambuh dan berlatih nembang.

20 menit

Untuk Melanjutkan, KLIK DI SINI


Share :

Facebook Twitter Google+
0 Komentar untuk "RPP Kurikulum 2013 SMA/SMK/MA"

Back To Top