Lanjutan RPP Tembang Gambuh
Bagian Sebelumnya, KLIK SINI
D.
Materi Pembelajaran
Pangertene
tembang Gambuh
Gambuh
iku tambuh, embuh, kambuh, jumbuh lan
tembung kang awanda mbuh. Tegese Lanteh. Anggitane Natapraja. Kacarita
mula bukane tembang iki lelagon gandarwa (raseksa) ing jaman Mataram.
Digunakake kanggo menehi ngelmu kang kukuh bakuh (tegas/galak).
Pathokan
tembang Gambuh
GAMBUH
|
||
Guru wilangan
|
Guru
lagu
|
Guru
gatra
|
7
|
u
|
5
|
10
|
u
|
|
12
|
i
|
|
8
|
u
|
|
8
|
o
|
Watak tembang Gambuh
Watake
tembang Gambuh iku supeketing kakluwargan/akrab, sumadulur. Ngandharake
tantangan kang kereng. Cocok kanggo ngandharake bab-bab asipat paseduluran,
pitutur, piwulang, kekarepan.
Makna tembang Gambuh
Miturut
maknane, tembang Gambuh iku nggambarake watak pawongan kang ngancik dewasa utawa
pribadii kang sansaya dewasa, mula isa njumbuhake kabutuhan lair lan batin,
kluwarga lan masarakat, pribadi karo Gusti. Tembang iki menehi pitutur,
anggenah-nggenahake utawa tansah menehi pangerten. Pancen lumrahe piyayi sepuh
tansah isa njumbuhake panguripane lan seneng aweh pitutur marang anak putu,
patrap lan pangucap isa nyawiji, panguripane ayem tentrem lan ora bot sisih.
Makna sawijine sawise omah-omah kudu padha ngertine, asah asih asuh marang
sawenehe kabutuhan, tanggung jawab lan perkara ing sajroning kluwarga kang saya
abot lan maneka warna.
Tuladha tembang Gambuh
3
|
5
|
5
|
5
|
5
|
3
|
j56
|
|||||
sa-
|
mêng-
|
ko
|
ing-
|
sun
|
tu-
|
tur
|
|||||
6
|
5
|
3
|
2
|
2
|
3
|
5
|
5
|
3
|
j56
|
||
sêm-
|
Bah
|
ca-
|
Tur
|
su-
|
pa-
|
ya
|
lu-
|
mun-
|
tur
|
||
3
|
2
|
y
|
j12
|
2
|
2
|
2
|
2
|
3
|
1
|
y
|
t
|
dhi-
|
Ngin
|
ra-
|
Ga
|
cip-
|
ta
|
ji-
|
wa
|
ra-
|
sa
|
ka-
|
ki
|
1
|
2
|
2
|
2
|
3
|
1
|
2
|
3
|
||||
Ing
|
ko-
|
no
|
la-
|
mun
|
kê-
|
tê-
|
mu
|
||||
3
|
5
|
6
|
5
|
3
|
j23
|
1
|
2
|
||||
tan-
|
Dha
|
nu-
|
gra-
|
ha-
|
ning
|
Ma-
|
non
|
E.
Kegiatan Pembelajaran
Pertemuan 1 (2 JP)
Kegiatan
|
Deskripsi
|
Alokasi waktu
|
Pendahuluan
|
·
Siswa merespon salam dan
pertanyaan dari guru berhubungan dengan kondisi dan pembelajaran sebelumnya
·
Siswa menerima informasi tentang keterkaitan pembelajaran
sebelumnya dengan pembelajaran yang akan dilaksanakan.
·
Siswa menerima informasi kompetensi, materi, tujuan, manfaat,
dan langkah pembelajaran yang akan dilaksanakan
|
10 menit
|
Isi
(kegiatan Inti)
|
Mengamati
·
membaca
contoh
teks Serat Wedhatama pupuh Gambuh
Menanya
·
mempertanyakan
unsurunsur
pembangun Serat
Mengumpulkan informasi
·
menemukan
nilai-nilai yang terkandung di dalam Serat Wedhatama pupuh
Gambuh
Mengasosiasi
·
menyunting
kesalahan syair tembang Gambuh tulisan teman
Mengkomunikasikan
·
menyajikan
secara lisan atau tulisan tembang Gambuh yang ditulis.
|
60 menit
|
Penutup
|
·
Bersama
siswa menyimpulkan karakteristik tembang Gambuh yang
meliputi watak, guru gatra, guru lagu, dan guru wilangan.
·
Bersama siswa menyimpulkan isi teks Serat Wedhatama pupuh Gambuh.
|
20 menit
|
Pertemuan
Ke 2 (2 JP)
Kegiatan
|
Deskripsi
|
Alokasi waktu
|
Pendahuluan
|
·
Siswa merespon salam dan
pertanyaan dari guru berhubungan dengan karasteristik tembang Gambuh
·
Siswa menerima informasi tentang keterkaitan pembelajaran
sebelumnya (karakteristik tembang
Gambuh) dengan pembelajaran yang
akan dilaksanakan (Karakteristik tembang
Gambuh)
·
Siswa menerima informasi kompetensi, materi, tujuan, manfaat,
dan langkah pembelajaran yang akan dilaksanakan
·
Apersepsi dan
motivasi
·
Contoh teks tembang
Gambuh baru digunakan sebagai
stimulan dengan pertanyaan untuk memasuki kegiatan Inti
|
10 menit
|
kegiatan Inti
|
Mengamati
·
mencermati uraian yang berkaitan dengan guru
gatra, guru lagu, dan guru wilangan Serat Wedhatama
pupuh Gambuh
Menanya
·
membuat
pertanyaan yang berhubungan dengan isi teks Serat Wedhatama
pupuh Gambuh
Mengumpulkan informasi
·
menulis
tembang Gambuh
Mengasosiasi
·
menganalisis unsur-unsur pembangun
Mengkomunikasikan
·
memberi
tanggapan isi Serat Wedhatama pupuh Gambuh
|
60
menit
|
Penutup
|
·
Tanya jawab mengenai unsur karakteristik tembang Gambuh
meliputi guru gatra, guru wilangan dan guru lagu.
·
Bersama
siswa menyimpulkan karakteristik tembang Gambuh.
|
20 menit
|
Pertemuan
ke 3 (2 JP)
Kegiatan
|
Deskripsi
|
Alokasi waktu
|
Pendahuluan
Kegiatan awal
|
·
Siswa
merespon salam dan mengondisikan kelas
·
Tanya jawab
tentang karakteristik tembang Gambuh.
·
Siswa
menerima informasi tentang keterkaitan pembelajaran sebelumnya (karakteristik
tembang Gambuh) dengan pembelajaran yang akan dilaksanakan.
·
Siswa
menerima informasi kompetensi, materi, tujuan, manfaat, dan langkah
pembelajaran yang akan dilaksanakan.
·
Apersepsi
dan motivasi
|
10 menit
|
Kegiatan Inti
|
Mengamati
·
membaca
contoh teks Serat Wedhatama pupuh Gambuh
Menanya
·
membuat
pertanyaan yang berhubungan dengan isi teks Serat
Wedhatama pupuh Gambuh
Mengumpulkan informasi
·
menemukan
nilai-nilai yang terkandung di dalam Serat Wedhatama
pupuh Gambuh
Mengasosiasi
·
mendiskusikan
relevansi nilai-nilai yang terdapat pada Serat Wedhatama pupuh Gambuh
dengan kondisi masyarakat saat ini
Mengkomunikasikan
·
memberi
tanggapan isi Serat Wedhatama pupuh Gambuh
|
60 menit
|
Penutup
|
·
Umpan balik
antarsiswa, antara siswa dengan guru tentang kesimpulan struktur tembang Gambuh.
·
Memberi tugas kepada siswa untuk mendengarkan tembang Gambuh
dan berlatih nembang.
|
20 menit
|
Untuk Melanjutkan, KLIK DI SINI
0 Komentar untuk "RPP Kurikulum 2013 SMA/SMK/MA"